info@unicanet.dk 7199 0508

Kommunikation – hvor svært kan det være?

Med dette lille blogindlæg ønsker vi blot at slå et slag for, at du husker brugeren af dit system eller hjemmeside når du kommunikerer på skrift. Det du sender ud, skal helst være en hjælp og ikke til besvær – som følgende oplevelse desværre er et eksempel på:

I forbindelse med, at mit Nem Id nøglekort var ved at løbe tør for nøglekoder, modtog jeg ved log in, beskeden “Vi sender et nyt kort til dig, men du har stadig 20 koder tilbage”.

Et par dage senere ligger det nye kort i min postkasse – klar til brug. Dog vælger jeg at bruge koderne på det gamle nøglekort op, inden jeg forsøger at aktiverer det nye kort. Jeg bliver ledt gennem en lang aktiveringsproces – blot for at blive mødt af følgende besked: “Dette kort er udløbet”. Jeg har åbenbart ikke taget det nye kort i brug tids nok.

Jeg læser brevet jeg fik sammen med det nye kort endnu en gang – men her står ingen steder, at kortet skal aktiveres inden for en given tidsfrist. Irriterende at jeg nu må bestille et nyt nøglekort gennem min bank og vente på at modtage det, inden jeg igen kan komme på netbank, borger.dk og lign.

Derfor: Husk at din kommunikation skal være tydelig og enkel – især når det drejer sig om instrukser på skrift. det kan for eksempel være i velkomst mails hvor folk modtager log in koder m.m.,  på din webshop hvor betalingsmetoder, returnering, fragt og lignende skal være nemt at forstå, eller i step by step guides til systemer og lignende.

Du får gladere kunder og sparer både deres og din egen tid:-)